Stoffkartotek kurs

Har dere kontroll på kjemikaliene i egen bedrift? Enhver virksomhet som fremstiller, pakker, bruker eller oppbevarer farlige kjemikalier er pliktige til å opprette et stoffkartotek. 

Et stoffkartotek er en samling av sikkerhetsdatablad og informasjonsblad for farlige kjemikalier som brukes eller dannes i virksomheten.


Hvorfor din bedrift trenger et stoffkartotek

  • Bedre kontroll = færre skader og utslipp
  • Ivaretar de ansattes helse, hindrer utslipp og forurensning til miljøet
  • Godt omdømme, økt lønnsomhet og konkurranseevne
  • Verktøy for substitusjon, risikovurdering, uttak av fareetiketter, rapportering til myndigheter og bedriftsinternt (AMU, kjemikalieutvalg etc.)
  • Hjelpemiddel til å begrense antall kjemikalier og hindre bruk av stoffer underlagt forbud og begrensninger
  • Oppfyller lovkravene

Kurset omhandler:

  • Kjemikaliekartlegging; hvilke kjemikalier har virksomheten?
  • Oppbygging av stoffkartotek
  • Kvalitetskontroll av sikkerhetsdatabladene i stoffkartoteket
  • Leverandørkontakt ved eventuelle feil og mangler i sikkerhetsdatabladene
  • Risikovurdering
  • Kontinuerlig drift og vedlikehold (bl.a. sørge for oppdaterte sikkerhetsdatablader)

Dette er kurset for deg som:

  • Arbeider med kjemikalier
  • Er HMS-ansvarlig og/eller arbeidsleder
  • Er Verneombud

Krav til forkunnskaper: Ingen

Del denne siden med andre!

Share on Facebook